استفاده از داستان سرایی در ارائه پاورپوینت
زمانی که افراد عادی مطلبی را با طراحی ساده ارائه میکنند، افراد خبره با داستان سرایی به بیان ایدهی خود میپردازند.
هدف اصلی افراد در ارائه پاورپوینت رساندن پیام به مخاطبان است. اما در حالی که برخی این کار را خیلی ساده و بدون تأثیرگذاری انجام میدهند، افراد خبره با استفاده از تکنیکهای داستان سرایی عالی، مخاطب خود را در هنگام ارائه پاورپوینت به سفر میبرند و آنها را شیفتهی سخنرانی خود میکنند.
همه اینها به داشتن طرز فکر و رویکردهای متفاوت خلاصه میشود. در این پست به اهمیت روایتها میپردازیم و الگوی داستان گویی را در اختیار شما قرار میدهیم.
اهمیت داستان گویی در ارائه پاورپوینت
هدف سخنرانان باید برقراری ارتباط با مخاطبان باشد. جدای از انگیزه و الهام بخشیدن، آنها همچنین باید آنها را هیجانزده کنند و به گونه ی که پیام گوینده را دریافت کنند. برای انجام این کار، ارائههای آنها باید با پیامهای جذاب که در حین و پس از آن به بینندگان بچسبد، تعبیه شود.
اینجاست که اهمیت داستان سرایی مطرح میشود. این کار بسیار بیشتر از اطلاعرسانی انجام میدهد – مفاهیم یا دادهها را با استفاده از یک داستان به تصویر میکشد.
مخاطبان پیام اصلی گوینده را میگیرند، آن را دوباره در ذهن مرور و حفظ میکنند، روزها، هفتهها یا حتی ماهها بعد آن را به خاطر میسپارند، و مهمتر از همه، بتوانند آن را به دیگران بازگو کنند.
ارائه داستان سرایی باید شامل چه چیزی باشد
وقتی صحبت از روایتهای مؤثر میشود، اسلایدها و گفتار به همان اندازه نقش مهمی دارند. این بدان معناست که اسلایدهای شما نباید ساده اجرا شوند. آنها باید به گونهای ساختار یافته و طراحی شوند که گفتار شما را تکمیل کنند. در این بخش، با یک مثال به عناصر ضروری داستان سرایی میپردازیم تا منظورمان را توضیح دهیم.
نمونه الگوی ساختار داستان سرایی
مانند تمام داستانهای خوب، داستان گویی به معنای داشتن ساختاری است که شامل آغاز، در حین ارائه و پایان مناسب است.
شروع اسلایدها
بلافاصله، یک پیغام چالش برانگیز را ارائه دهید. این پیام اشتیاق مخاطبان شما را تحریک میکند و آنها را درگیر میکند، زیرا آنها را برای یافتن پاسخ به پیام ارائه شده درگیر میکند. یا استفاده از اسلایدی که مشکلی را معرفی میکند.
مغز انسان برای حل مشکلات طراحی شده است. با ایجاد یک چالش، مخاطبان خود را تشویق میکنید تا ذهن خود را به کار گیرند و با شما همراه باشند. مهمتر از همه، زمینه را برای بخش بعدی فراهم میکند.
اسلایدی که راه حلی را معرفی میکند: ارائه مشکل و راه حل با یکی از آنها مرتبط است.
اسلایدهای میانی
همانطور که رابرت مک کی فیلمنامهنویس متخصص هالیوود میگوید: آنچه توجه انسان را به خود جلب میکند تغییر است.
قسمت میانی داستان جای مناسبی برای ارائه فرصت هاست. این جایی است که شما میتوانید جزئیات راه حل ارائه شده را توضیح دهید.
میتوانید از مقایسه استفاده کنید، رقیبها را با خودتان مقایسه میکند.
مقایسهها برای داستان سرایی عالی هستند زیرا تفاوتها را برجسته میکنند و هر دو طرف تغییر را به تصویر میکشند.
این به نوبه خود به مخاطبان شما کمک میکند تا فرصتهای موجود را درک کنند، که به عنوان بهترین راه برای نمایش محصول شما عمل میکند.
اسلایدهای پایان
همه ارائه ها با یک جمع بندی و یا پیشنهاد به پایان می رسند و ارائه شما نیز نباید از این قاعده مستثنی نیست. اسلایدهای ما برای نقل قول شامل تصویری از یک پیشنهاد است که مطابق با روایت است و پایان خوشی را نشان میدهد.
محتوای بصری
جنبه بصری داستان گویی بسیار مهم است. اینجاست که ما یک صفحه از کتابهای کودکان را برمی داریم.
به دلیل ماهیت بصری آنها – متن کم و تصاویر عظیم – دنبال کردن آنها بسیار آسانتر از کتابهای بزرگسالان است. بنابراین اسلایدهای خود را تا حد امکان ساده و بدون متن نگه دارید. هیچ چیز مثل اضافه بار متن نمیکشد.
اسلاید با منابع گرافیکی
اسلایدهای مؤثر به تعادل خوبی از تصاویر، گرافیک، تصاویر و غیره نیاز دارند. هنگام انتخاب وسایل کمک بصری، از آنهایی استفاده کنید که روایت شما را پشتیبانی میکنند.
هنگام نمایش دادهها و مفاهیم، اینها معمولاً با کمک بصری بهتر از متن توضیح داده میشوند.
داشتن متنی که اعداد را نشان میدهد، بینش مخاطب شما را گیج میکند. از سوی دیگر، استفاده از گرافیکهایی مانند میلهها و نمودارها، کل داستان را به شیوهای بسیار تمیزتر و قابل هضم بیان میکند.
تغییر نوع کمک بصری برای پاسخگویی به نوع مفهوم یا دادهای که ارائه میدهید نیز به درک مطلب کمک میکند.